.NET i takie tam

Zmiany…

with 4 comments

Trochę ostatnio ucichłem! Wiem przyznaję się bez bicia. Powodów jest kilka – moje lenistwo, brak weny i ogólne zmęczenie to jedno. Taki swoisty syndrom wypalenia zawodowego. Dlatego zrobiłem sobie taki troszkę dłuższy, bo prawie dwu miesięczny – off od pracy, komputera programowania.
Jest jeszcze inny powód – zmieniam firmę. Lubiłem poprzednie miejsce, dobrze się mi tam pracowało, miałem dobry kontakt z współpracownikami i przełożonymi. Jednak wszystko, co dobre, kiedyś się kończy.

Znalazłem już sobie nową firmę, właśnie przeglądałem kontrakt, zaczynam w przyszłym tygodniu. Z tego, co mi wiadomo – rusza jakiś nowy projekt technologia – ASP.NET 2.0, Visual Studio 2005, SQL Server 2005. Mały downgrade, nie będzie LINQ, które zdążyłem naprawdę polubić, nie będzie też urządzeń mobilnych. Ale to świadomy wybór.

Pracowałem z urządzeniami przez ostatnie 3 lata i nauczyłem się sporo, widziałem zmiany, jakie nastąpiły w podejściu do programowania urządzeń mobilnych jak i narzędzi to umożliwiających. Wiem, że wcale nie tak łatwo napisać dobrą mobilną aplikację – ograniczeń jest wiele procesor, pamięć, bateria, narzędzia etc. Ale to się zmienia – z każdą nową wersją .NET CF, z każdą nową wersją systemu – jest prościej, bardziej kompatybilnie z pełną wersją Frameworka. Urządzenia też są coraz potężniejsze, posiadają coraz szybsze procesory, coraz więcej pamięci – obecnie ich raptowny rozwój jest ograniczony pojemnością baterii i szybkością, z jaką producenci, opróżniają swoje magazyny, z aktualnie wyprodukowanych modeli. Specjalizacja jest dobra, ale tylko, jeśli jest potrzebna, a z moich obserwacji wnioskuję, że za jakieś dwa-trzy lata będziemy mieli urządzenia mobilne, na których bez wysiłku będzie działać pełna wersja.NET Framework’a . I specjalizacja zaniknie.

Czyli – pro aktywnie, mając na względzie, swoją karierę zawodową – szukam innych ciekawych obszarów, w których mogę wykorzystać swoje umiejętności programistyczne. Od jakiegoś czasu obserwuję obszar ASP.NET i tego, co się z nim dzieje. Jeśli ktoś śledzi mojego bloga, zauważył pewnie, moją pewną niechęć do technologii webowych (przynajmniej tych Microsoft’owych) – wynika to może z poprzednich doświadczeń i braku odpowiednich wzorców. Swego czasu mało, kto wiedział o wzorcach z rodziny MVP a jeszcze mniej osób stosowało i miało ugruntowaną praktykę ich wykorzystania. W większości małych-średnich projektów programista pisał kod i zajmował się designem, a projekt i kod zwykle wyglądał jak – steaming pile of shit (jak to obrazowo powiadają Irlandczycy). Nikła struktura, mało czytelne, byle działało – typowy spagetti-code. Takie były, przynajmniej, moje odczucia. Nic tylko uciekać – tak też zrobiłem, ale przyglądałem się jego rozwojowi gdzieś z oddali, czasem chwilę popracowałem z jednym czy drugim projektem ASP.NET nic wielkiego, ale obserwowałem. I pojawiły się znaki, najpierw pojawiło się coś takiego jak WCSF, później spotkałem się z czymś jak język Ruby i ostatnio ASP.NET MVC. Koniec wolnej amerykanki, strukturyzacja etc., Czyli wracam i się nawracam na web – zobaczymy co z tego wyjdzie.🙂

Jest jeszcze inny może nieco mniej znaczący powód – programowanie mobilne – ciągle jest taką nieco odrębną sztuką. Ilość dodatkowych bibliotek, framework’ów jest bardziej niż ograniczona. I jest się trochę jakby po za nawiasem, głównego nurtu społeczności programistycznej. Zabawa z Linq 2 Sql, Entity Frameworks, NHibrenate, Windsor Container, Rhino, Dynamic Proxy etc. jest po prostu niepraktyczna bądź w ogóle niemożliwa. A bez poznawania nowych bibliotek, framework’ów nie ma szans na rozwój zawodowy – nic tak nie pogłębia naszej wiedzy jak właśnie – analiza i wykorzystanie kodu napisanego przez innych. I trzeba z tego korzystać, szczególnie, że nam za to płacą…

Written by sakowicz

Luty 9, 2009 @ 12:38 pm

Napisane w Misc

Tagged with , , , , ,

Odpowiedzi: 4

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hej,

    Jeszcze będziesz tego żałował😉
    Wprawdzie pewnie tylko na żalu się skończy, ale gwarantuje, ze otrzesz łezkę za .NET CE.

    Świat mobile, właśnie dzięki swoim ograniczeniom, pozwala na specjalizowanie się, zejście do poziomu sprzętu od czasu od czasu, pobawienie się PB, czasem wpadnie projekt na iPhone, Android’a , OpenMoko no i wreszcie Symbian / BREW. Gdybym miał wybrać (z perspektywy czasu) raczej nie zmieniałbym go na ASP.NET. Im bardziej złożony projekt, tym mniejszy masz na niego wpływ. Moze i nauczysz się nowych technologii / frameworkow / bibliotek, lecz całkiem szybko przekonasz się, ze nie ma szans aby opanować je w stopniu równie zaawansowanym jak ma to miejsce w świecie mobile. Jest ich po prostu zbyt dużo, a każdego dnia będzie więcej. Gdy zaczelem w miarę swobodnie czuć się w LIN2SQL, Microsoft postawił na EF, kończę się tu specjalizować, a tu w projekcie potrzeba kogoś do NHiberanate i Castle AR – aaaaa….

    A ASP.NET to wciąż w dużej mierze sprawne posługiwanie sie JavaScript’em i CSS’ami.

    Jednym słowem współczuje,… no i duzo powodzenia życzę.

    stic

    Luty 9, 2009 at 1:26 pm

  2. @stic
    Popieram, dodam, że szybko się asp.net rozczarujesz zwłaszcza ALT MVC

    Ris

    Luty 9, 2009 at 2:27 pm

  3. Rozumiem wasz punkt wiedzenia, samemu trochę się tego obawiam. Jednak z drugiej strony, już od dawna nie miałem potrzeby – zejść do sprzętu, pobawić się w czystym, C etc. O Windows CE i PB nikt nawet nie chciał słyszeć. Podobnie Android czy iPhonie był jedynie w sferze marzeń. Czyli swego rodzaju stagnacja. Potrzebowałem zmiany i oto ona.
    Co dokładnie będę robił w nowej firmie nie wiem, wiem, że projekty obracają wokół ASP.NET, WCF, Windows Workflow. Jest okazja, żeby się im przyjrzeć, poznać coś nowego. Nie spodoba mi się nic nie stoi na przeszkodzie, aby szukać czegoś nowego bardziej odpowiadającego moim zainteresowaniom.

    sakowicz

    Luty 9, 2009 at 4:42 pm

  4. Nie wiem co macie do asp.net mvc?

    Dario-g

    Luty 28, 2009 at 6:50 pm


Skomentuj

