.NET i takie tam

Znów praca i znów LINQ

leave a comment »

Znów się ostatnio oszukiwałem😉 Przygotowałem sobie kilka artykułów z zamiarem ich przestudiowania w trakcie, minionych świąt. I cóż, dokładnie jak zawsze w tego typu czasie, nie miałem chwili (czytaj: ochoty) do nich zajrzeć. Dzieje się tak już od ładnych paru lat – a ja wciąż naiwnie robię plany, że coś przeczytam, że czegoś nowego się nauczę.

Teraz jestem już z powrotem w pracy i do razu dostałem, nowy projekt do realizacji, zadanie w sam raz, aby przetestować możliwości nowego Visual Studio 2008. Bawię się właśnie LINQ to SQL. Ostatni raz miałem z nim styczność, jakoś na początku zeszłego roku, gdy był jeszcze we wczesnej fazie testowej, coś z nim porobiłem, ale, że nie było to łatwe, szybkie i przyjemne, odłożyłem na później.
Teraz jestem pod wrażeniem, za pomocą kilku ruchów myszą mogę wygenerować cały kod dostępu do danych (tzw. DAL – Data Access Layer), który w dodatku jest prosty w użyciu. Dotychczas albo korzystałem z NHibernte’a dla jakiś większych projektów lub generowałem kod DAL na podstawie bazy danych przy pomocy MyGeneration i kilku małych szabloników, które sobie wysmażyłem na własne potrzeby. Teraz, wydaje mi się, że nie jest to potrzebne Visual Studio zrobi to za nas (ew. dla harcoroe’owców pozostaje linia komend i SqlMetal.exe). Nie wiem jak wy, ale na dzień dzisiejszy, LINQ i LINQ to SQL, jest moim drugim kamieniem milowym w kierunku ułatwienia mi pracy. Pierwszym było, umożliwienie łatwego bindowania obiektów do kontrolek, ObjectDataSource i te sprawy. Generalnie nie przepadam za obiektami DataSet, DataTable etc. więc możliwość podpinania moich własnych klas pod standardowe kontrolki – jak to mówi mój znajomy – blew my mind.

Written by sakowicz

Styczeń 4, 2008 @ 10:01 am

Napisane w .NET, Misc

Skomentuj

